• Menu
  • Menu

Sfaturi pentru bloggerii de călătorii la început de drum

Blogging de travel

V-am îndemnat deseori să vă faceți blog de călătorii, mai ales că mulți dintre voi chiar călătoriți foarte mult. Dacă tot vă îndemn, aș putea să încerc să vă și ajut puțin. Mai ales că pe adresa redacției primim des întrebări despre cum și ce facem noi cu blogul.

Cât de greu sau ușor e să ai un blog de călătorii, despre inspirație și scris, articole, tips and tricks, ce facem în social media și altele. Să vă fie de folos.

Dăm din casă pentru nișă, dar de-a lungul timpului am fost ajutați și noi fără să ni se ceară nimic în schimb. Dăm mai departe din „înțelepciunea” noastră. Sunt doar lucruri pe care le-am făcut, dar n-am pretenția neapărat că toate sunt calea corectă.

Cum să îmi fac un blog de travel?

Asta e una din primele întrebări. Să fie pe wordpress sau domeniu plătit? Să fie .ro sau .com .eu etc? 

Prima dată stai să te gândești puțin cât îți place scrisul și dacă ai scrie constant. Fă câteva articole cap-coadă, vezi cât de ușor îți e. Testează dacă e ceva ce ai face în mod regulat sau doar din când în când.

Dacă descoperi că ție îți place foarte mult să povestești despre călătoriile tale, că îți vine natural și ușor, super! De aici ți-aș recomandă să îți iei domeniu propriu iar în funcție de limba în care vei scrie să te hotărăști și la extensia domeniului.

Hint – dacă e bun conținutul, oricum oamenii o să citească aproape oriunde.

Să îl fac în româna sau în engleză?

Eu am pornit în româna, am adăugat categorie de engleză și chiar dacă în mod natural din google vin oameni să citească o parte din articolele în engleză, numele nu ajută deloc. Așa a luat naștere sloths on the run. Între timp am descoperit că avem de muncit la partea de scriere și exprimare în scris în limba engleză. Nu ne place așa mult cum sună articolele scrise.

Sunt foarte multe bloguri în engelză foarte bine scrise. Crezi că poți să te ridici la nivelul „jocului”?

La numele blogului în engleză m-am gândit de prin mai până prin august. Și pentru lipa lipa a durat mult hotărârea, am înregistrat domeniul tot printr-un aprilie, mai și tocmai în august am publicat primul articol. Începutul durează mereu ceva mai mult.

Cum aleg numele pentru blogul meu de călătorii?

Încearcă să fie ceva scurt, să-și amintească ușor oamenii. Dar nu uita în primul rând să te gândești despre ce urmează să postezi. Să îți alegi o nișă și un stil. Sunt lucrurile cele mai importante. Oamenii simt când nu ești tu, ci încerci să plagiezi pe altcineva.

Și nu uita că un blog de travel are nevoie ca tu să călătorești. Ești blogger de travel atunci când obiectultău de activitate principal este călătoria, nu bloggingul :).

Ce faci când nu ai inspirație?

Fac mai multe lucruri

  • Nu scriu.
  • Scriu, sperând să treacă blocajul, dar nu public neapărat.
  • Mă uit prin poze și prin videouri pentru o doză de inspirație.
  • Ascult muzica preferată.
  • Mi-am făcut un playlist pe youtube care se numește „de scris” și adun în el melodii pe care îmi vine ușor și natural să scriu.
  • Pun articole ușurele gen tu prin câte țări ai călătorit.  Apoi mă frustrez că un articol ce a necesitat zero gândire profundă, analiză, research, deplasare, și maxim 10 minute de muncă e mai citit și comentat decât cele la care muncesc poate și zile.
  • Anunț pur și simplu că nu am inspirație și îmi cer scuze :). Așa cum am făcut aici. M-a ajutat foarte mult sprijinul oamenilor care mi-au scris că mă înțeleg, mă așteaptă și să nu îmi fac griji. Cu cât mă stresez mai mult că „dezamăgesc”, cu atât sunt mai puțin performantă.
  • Dau iar share pe Facebook articolelor mai vechi

Cum ai făcut să crească pagina de Facebook a blogului?

Am publicat în mod constant, de cinci ani de zile, conținut. De multe ori conținut interesant și pentru alții. Din share în share au mai venit niște fani noi.

Am evitat să cumpăr fani, preferând în schimb ai mult varianta de boost post care aduce un număr mai mic de fani, dar cei pe care îi aduce sunt cu adevărat interesați de subiect.

Postez și poze cu noi și îmi dau tag în ele :). Prietenii de pe profilul meu își mai amintesc astfel din când în când de fanpage :).

Nu am stat să fac niciodată o strategie pentru conturile de social media, am preferat mereu să postez natural. Când mi-a venit, când mi-a plăcut, când m-a inspirat ceva. Atenție, asta nu înseamnă neapărat că e cel mai bine așa.

Resurse utile și grupuri de travel

De ceva vreme mă tot ajută grupul Female Travel Bloggers, un grup cu blogerite de pe peste tot din lume, un grup organizat unde se schimbă foarte multe idei, tips and tricks, care sunt canalele care aduc trafic pe blog etc. Învăț multe de acolo, nu le aplic pe toate. M-am tot gândit să fac și eu unul asemănător, doar pentru România. Apoi am realizat că mi-ar lua prea mult timp, m-ar stresa prea tare și nici nu am un scop, o motivație pentru asta. Oricum, de la noi, probabil un grup asemănător este Bloggerite. Unde poți întreba tot felul de lucruri, fără panica lui „dacă mă judecă cineva”. Oricum nimeni nu s-a născut învățat.

Uneori ajută postarea și în grupurile de travel, alteori grupurile astea sunt doar locuri în care fiecare aruncă cu linkuri și nimeni nu citește nimic. De la noi aș recomanda Lipa Lipa prin AmericiDescoperă Asia, unde oamenii chiar sunt destul de implicați și asta apreciez eu mult acolo.

Tot în zona asta mai sunt grupurile – Călători și călătorii, Specialiști în turism, călătoria perfectă și alte câteva.

Blogul meu de travel vs blogurile altora

Asta o să fie o dezamăgire, nu prea mai citesc blogurile altora de călătorii. Am câteva preferate pe care intru de plăcere, dar nu mai stau să urmăresc tot ce scriu alții.

Astfel mă țin departe de două lucuri – nu-mi bag în cap ideile altora despre un loc, nu mi se mai pare că s-a inspirat nu știu cine de la mine. Sunt astfel mai productivă și mă ocup mai puțin cu lucruri nefolositoare, încercând să mă concentrez mai mult pe activitatea mea.

Să ne înțelegem, citesc bloguri și bloguri de travel, dar nu stau să analizez „ce face piața”. Nu-mi pasă ce fac alții, care e trend-ul și dacă există unul. Mă interesează mai mult ce fac eu, unde vreau să merg.

Apariții în bloguri, site-uri, reviste

Atunci când cineva are întrebări pentru noi, răspundem la ele. Până acum nu am căutat noi în mod activ să plătim sau să fim plătiți pentru a scrie un articol undeva. Da, am primit o întrebare și despre asta.

Cum gestionăm timpul? Cât timp acordăm blogului?

Am povestit în nenumărate alte rânduri. Suntem destul de haotici și nu avem neapărat un program, un orar, o rutină. Uneori nu mă ridic zile întregi de la laptop, alteori nu deschid laptopul zile întregi. Încă citesc, mă documentez și caut soluții pentru productivitate.

Ce mă ajută totuși pe mine?

  • Să îmi fac liste de taskuri pe care să le prioritizez în funcție de cât de rapide sunt și cât durează să le fac.
  • Să îmi fac liste de iei de articole pe care vreau să le scriu.
  • Să îmi notez lucrurile nefăcute încă – exemplu – scris despre Belgrad și selectat / îndreptat poze din Belgrad. Pentru acest articol pasul 1 este editarea și selectarea pozelor.
  • Să îmi pun căștile în urechi și să mă apuc pur și simplu de treabă

Câștigați bani din blog? Suficienți?

Da și momentan da. Au trecut cinci ani totuși și acum e una din perioadele cele mai bune. Tot blogul ne aduce diverse colaborări pentru diverse proiecte de frelancing. Advertorialele sunt marcate cu (P), le vedeți și voi, nu e un secret.

Cum am ajuns să câștigăm bani din blog?

Uneori am mers noi cu propuneri, dar rar s-a nimerit să ne pliem pe strategiile brandurilor. Cumva și pentru că nu era musai să producă bani blogul, am așteptat cuminți, ne-am văzut de treabă. După primele colaborări de succes au început să vină tot mai multe. Pot să presupun doar că s-a dus vorba.

Ce facem?

Avem experiență de agenție și cam știm uneori ce așteaptă oamenii / ce i-ar ajuta. Livrăm mereu cât mai la timp, oferim date reale din google anayltics, nu mințim cu privire la rezultate, nu ne ascundem după deget. Nu promitem mai mult decât putem să oferim, deseori mai oferim și câte ceva în plus. La finalul campaniilor întrebăm mereu cum a mers, dacă e ok, dacă oamenii sunt mulțumiți iar dacă nu (nu s-a întâmplat încă) facem tot ce putem să fie.

Pentru voi, cititorii, refuzăm des campanii cu care simțim că nu ne potrivim. Sau produse pe care nu le-am recomanda / utiliza nici noi.

Tot pentru cititori mi se pare de bun simți să încercăm să răspundem mereu cât mai prompt, cu bun simț și să ajutăm. E un semn de respect, chiar dacă uneori ne simțim asaltați de multe mesaje și întrebări. Să răspundem cititorilor este mereu prioritate. Sau încercăm să fie!

Alte mici tips and ticks

Pentru unele tipuri de articole (reviewuri pentru unități de cazare, ghiduri de călătorie) avem oarecum o structură gândită iar asta ajută mult.

Nu uita să optimizezi pozele înainte de a le urca, pentru asta eu folosesc fast image resizer. Dacă aveți recomandări de alte programe asemănătoare, le aștept.


Numele articolului l-am tot modificat, o să îl las așa cu toate că mi se pare mai mult că sunt lucruri pe care le-am făcut noi în timp, nu știu cât sfaturi. Dar hai să mai adunăm sfaturi.

Și, poate cel mai important, nu te compara cu alții. Încearcă să îți faci treaba cât mai bine iar rezultatele o să apară cu siguranță.

Ai mai avea alte întrebări?

 

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

8 comments